اخبار

 

کولر آبی یک از پر کاربردترین نوع تجهیزات سرمایشی است که از زمان های گذشته تا به امروز جزء اولین انتخاب های افراد بوده است. اما تفاوتی که این 2 محصول را متمایز کرده است به نوع واسطه های تبخیری که در اطراف اتاقک های کولر قرار گرفته اند مربوط می شود.

در کولرهای آبی واسطه تبخیر از جنس پوشال است، در حالی که در کولرهای سلولزی از واسط تبخیری از جنس سلولز استفاده شده است که از ترکیب فیر و کاغذ به صورت مشبک تولید می شود.

قدرت سرمایش کولر آبی بیشتر است یا کولر سلولزی؟

برای مقایسه این 2 مدل کولر آبی باید میزان قدرت سرمایش دستگاه را مورد بررسی قرار داد.

بافت پوشال ها به صورت ناهمگن و متغیر است. یعنی پس از اینکه روی پوشال ها آب ریخته می ود پس از مدت کوتاهی جا به جا می شوند که شاهد افت 20% آن هستیم. اما در کولر های سلولزی به دلیل همگن و یکنواخت بودن، هوای گرم به داخل نفوذ نمی کند در نتیجه قدرت سرمایش کولرهای سلولزی را چندین برابر می کند.

کدام یک به نگهداری کمتری نیاز دارد؟

اگر سابقه استفاده از کولرهای آبی را داشته باشید خواهید دید که پوشال های کولر را حداقل سالی 1 بار باید تعویض کرد. اما در صورتی که پدهای سلولزی را می توان هر 3 الی 5 سال یکبار تعویض کرد. این یعنی عمر مفید پد سلولزی 3 تا 5 برابر پوشال است. از طرفی نگهداری در پدهای سلولزی کمتر است چرا که قابلیت شستشو دارند، بدون اینکه شکل ظاهری آن ها تغییر کند.

مصرف برق در کدام مدل پایین تر است؟

درست است که کولر آبی در خصوص میزان برق از انواع کولرهای گازی کم مصرف تر است، اما با این حال در بین کولرهای آبی پوشالی و سلولزی هم، این تفاوت از میزان مصرف انرژی در دستگاه مشاهده می شود.

جالب است بدانید وقتی رطوبت نسبی هوای بیرون در تابستان ها کمتر از 15 درصد باشد، پدهای سلولزی این قابلیت را دارند تا دمای هوای خروجی را تا 15 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

از آنجا که هر چه مقدار خنک سازی هوای محیط توسط کولر افزایش پیدا کند، به همان مقدار مصرف برق دستگاه هم کاهش پیدا می کند، می توان اینطور نتیجه گیری کرد که میزان مصرف انرژی برق در کولرهای آبی سلولزی کمتر از مدل پوشالی است.

میزان مصرف آب در کدام دستگاه کم تر است؟

در قسمت قبلی توضیح دادیم که قدرت خنک کاری کولر آبی سلولزی بیش از مدل پوشالی است، از همین دلیل می توانیم به مصرف بالاتر آب در کولرهای آبی سلولزی پی ببریم.

چون طبیعتاً کولر آبی زمانی قدرت سرمازایی بیشتری دارد که آب بیشتری تبخیر کند. بنابراین میزان مصرف آب در کولرهای آبی پوشالی کمتر از سلولزی است.

کدام یک ضرر کمتری بر روی سلامتی انسان دارد؟

برخی افراد معتقد هستند که کولر آبی در مقایسه با کولرهای گازی می تواند تا حد بیشتری برای سلامتی انسان مضر باشد.

به این دلیل که در کولرهای گازی هوای ورودی به داخل ساختمان از طریق فیلتر عبور داده می شود و در واقع هوای بیرون با داخل هیچ تداخلی ندارد.

اما در کولرهای آبی احتمال ورود انواع باکتری ها به داخل ساختمان وجود داشته و حتی برخی افراد به باد کولر آبی آلرژی دارند.

اما به چند دلیل کولرهای آبی سلولزی نه تنها برای سلامتی افراد مضر نیستند، بلکه حافظ سلامتی هم به شمار می آیند:

نوع ترکیبات به کار رفته در پدهای سلولزی به صورتی است که برخلاف پوشال هیچ نوع آلرژی و عارضه ای برای افراد ایجاد نمی کنند.

در حالی که در کولرهای آبی پوشالی امکان جدا شدن ذرات بافت پوشال و ابتلای افراد به بیماری های تنفسی وجود دارد.

پدهای منسجم سلولزی دچار شکستگی نمی شوند، بنابراین فضایی برای رشد و تکثیر باکتری ها در بین منافذ پد سلولزی باقی نمی ماند.

اما در کولرهای آبی پوشالی، سطح پوشال ها همیشه خیس است و این رطوبت مکان و شرایطی را برای تجمع و رشد انواع باکتری و ویروس آماده می کند.

باکتری ها و ویروس ها می توانند از طریق وزش باد کولر پوشالی به داخل ساختمان هدایت شده و زمینه را برای بیماری افراد فراهم کنند.

پس با توجه به آنچه گفته شد می توان این طور نتیجه گرفت که با کولر آبی سلولزی می توانید در فضای پاک تر نفس بکشید.

کولر آبی پوشالی ارزان تر است یا سلولزی؟

به طور حتم موضوع قیمت خرید یکی از اصلی ترین چالش هایی است که در زمان تهیه کولر آبی با آن مواجه می شویم.

مخصوصاً اگر بودجه کمی را برای این موضوع اختصاص داده باشیم، مایلیم بدانیم کولر آبی سلولزی ارزان تر است یا پوشالی؟

با توجه به اینکه قیمت خرید پد سلولزی بسیار بیشتر از قیمت خرید پوشال کولر آبی است، همین مسئله بر روی قیمت کولرهای آبی سلولزی نیز تاثیر گذاشته است.

آیا می توان کولر آبی پوشالی را به سلولزی تبدیل کرد؟

یک سوال مهم دیگر که در خصوص کولرهای آبی سلولزی و پوشالی در ذهن افراد نقش می بندد، در خصوص امکان یا عدم امکان تبدیل کولر آبی پوشالی به سلولزی و حتی بلعکس آن است.

در جواب به این سوال باید گفت، بله. از آنجا که هر دو کولر سلولزی و پوشالی ساختار موتوری مشابه داشته و از اجزای شبیه هم تشکیل شده اند، به راحتی می توانید این دو مدل را به هم تبدیل کنید.

تنها موردی که در زمان تبدیل کولر آبی پوشالی به سلولزی مد نظر قرار دهید، توجه به تفاوت نوع درب کولر و سایز پدها است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر